TASKUD APPI: Nutikas vest päästab kopsakast pagasi lisatasust. Foto: Tiina Kõrtsini (fotolavastus)
Reisimine
24. august 2013, 08:00

Odavlendaja meelespea: pool pagasit topi tasku ja reisi lõpul otsi põrandalt münte (11)

Kui vanasti sai viimasel puhkuseõhtul veel elu nautida, siis nüüd kuluvad viimased tunnid enne tagasilendu kaalumisele ja nuputamisele, mida käsipagasisse jätta, mis ära visata ja mis postipakiga koju saata. Sest kui kott kaalub karvake enam või kompse on rohkem kui lubatud, teeb lennufirma trahvi ja eelarve läheb lõhki.

Kuidas kõlab 17 euroga Londonisse? Või sama hinnaga Pariisi? Tuleb tõdeda, et üldse mitte halvasti. Või 13 naelaga Milanosse? Ega sinna asja vist eriti ole, aga kuhu ma selle krediitkaardi nüüd jätsingi. Kuid kogu see meelesõgedus tuleb hinnaga, mida ei saa üks-ühele rahas mõõta.

34aastane Paavo kannab eestlaste hulgas populaarse Ryanairi peale juba pikemat aega vimma. Ta täpsustab, et lausa vihkab lennufirmat. "Pole olnud veel lendu, mis oleks möödunud mugavalt ja kus ma poleks ennast tundnud alandatuna."

"Nii ma siis seisin seal väravas nagu tont."

Paavo sõnul läheb olukord eriti teravaks ja tülikaks koos elukaaslasega sõites. "Kõik see valmistumine ja pidev arvutamine, ümberpakkimine ja kaalumine. Peaaegu igal reisil oleme suutnud tagasisõidul raksu minna."

Näitena toob ta juhuse, kus naise palvel lennujaamas hunniku särke, tagi ja kaks jopet selga tõmbas. Ikka selleks, et lubatud kümne kilo piir ületatud ei saaks. "Nii ma siis seisin seal väravas nagu tont, Briti poissmehed seljataga irvitamas. Kõik ikka seepärast, et lubatud kümne kilo piir ületatud ei saaks," meenutab Paavo.

Teatavasti lubab Ryanair ilma lisatasuta lennule kaasa võtta ainult käsipagasi ja see ei tohi kaaluda üle 10 kilogrammi. Seejuures kõik reisiks vajalik peab mahtuma ühte kotti/kohvrisse. Kui reisijal on ettenähtust rohkem kompse, saab ta trahvi.

"Ma ei tea, kuidas teistega on, aga mulle ei meeldi puhkusel suveniiri ostes muretseda, et äkki see tass kaalub nüüd rohkem kui 400 grammi ja pagasilimiit saab ületatud – ja siis on ju pekkis," võtab Paavo teema kokku.

Inglismaal töötav ja tihti Eestis käiv Liisi (24) on odavlennufirma suhtes aga hoopis positiivsemalt meelestatud. "Seda tuleb võtta nii, et hoolsad, sõnakuulelikud ja tähelepanelikud lendavad tegelikult ju nendesamade kirujate ja laiskvorstide kulul – nemad maksavad minu lennupileti kinni." Liisi maksab Tallinna–Manchesteri üheotsapileti eest harva üle 25 euro.

Pungil taskutega meenuta või terroristi

Juba aastaid on kavalpead kupleid ragistanud, kuidas lennukisse rohkem pampe kaasa võtta, sest ettenähtud 10 kilogrammi seab reisile karmid piirangud. Nii näiteks tuli leidlik rõivatootja Rufus Roo turule uudse vestiga, mis meenutab kõige tavalisemat safarivesti, aga näeb oma päratusuurte taskutega veelgi maitsetum välja. Moneysavingexpert foorumis kiidavad kliendid, et mahutavad vesti taskutesse vaevata 10 kilogrammi ja on alati viperusteta pardale saanud. Tõsi, mõni vestikandja kurdab, et vahel tuleb taluda kaasreisijate kõõritamist; teine kurdab, et abikaasa tegi lennukissemineku järjekorras näo, nagu ei tunneks oma vesti kandvat naist, sest too meenutas oma pungil taskutega pigem terroristi kui puhkuselt naasvat pereema.

Vaesem hoidku lennu ajal jalad ristis

Konkurentidega võrreldes kohati mitu korda odavamat sõitu pakkuv Ryanair on nii Euroopa kõige populaarsem kui ka vihatuim lennukompanii. Alles hiljuti otsustas ettevõte suvel äraantava pagasi tasu 20 euro võrra tõsta. Samas lennukompanii juht Michael O’Leary ei salanud, et pärast pagasitasu kehtestamist on pagasiga reisijate hulk langenud 80 protsendilt 19 protsendile.

Värvikate ütlemiste poolest tuntud O´Leary tunnistas The Telegraphile, et ta ei taha pagasit. "Me tõstame järjest tasusid, kuni saame pagasist lahti," sõnas O’Leary, kelle väljapillutud kildudest on lausa raamat välja antud.

Aasta tagasi kirjutas Suzy McLeod oma facebookilehel, et pidi Ryanairile maksma 300 eurot, et see lennujaamas ta piletid välja prindiks. Ta ise oli lihtsalt unustanud. Pikema sissejuhatuseta nimetas O’Leary pereema idioodiks.

Mida toob tulevik? O’Leary pole teinud saladust, et Ryanair on juba pikemat aega mänginud mõttega muuta tualetis käik tasuliseks. Väidetavalt tegi lennufirma Ryanairile ettepaneku paigaldada WC-uksele kaardimakseterminal, mis iga käigu eest näiteks naela võtaks. Intervjuus The Guardianile tunnistas O’Leary, et paraku ei suutnud Boeing müntidega töötavat tualetti lennukisse ehitada. Pole kahtlust, et odavlennufirma kliente ootavad ees põnevad ajad.

Kui kulukaks kohver läheb?

Lubatud käsipagas

Ryanair – 55 x 40 x 20 cm

10 kg

AirBaltic – 55 x 40 x 20 cm

8 kg

Easyjet – 56 x 45 x 25 cm

kaalupiirang puudub

Äraantav pagas

RyanAir – 20kilone kohver maksab 30–140 eurot.

AirBaltic – 20kilone kohver maksab 20–30 eurot.

EasyJet – 20kilone kohver maksab 10–50 eurot.

Pilet tasub ära osta 6–8 nädalat enne väljalendu

Reisiblogija Andrew Petcher kirjutas üles punktid, mida iga odavlennufirma reisija teadma peaks. Kõigepealt soovitab ta osta võimalikult odav pilet. Soovitatavalt tuleks pilet varuda 6–8 nädalat enne väljalendu.

"Unusta äraantav pagas," kirjutab Petcher. "Sest olenevalt hooajast läheb see sulle maksma 25–40 lisaeurot. Oled kindel, et sul on kõiki neid riideid vaja? Arvesta, et lisaks pead seisma ootejärjekorras. Ja sa pead seisma järjekorras, sest kas oled kunagi näinud mõnda Ryanairi lendu, kus on vähe inimesi?

Kogenud lennureisijana peab Petcher mõttetuks istekoha broneerimist, kuna see on järjekordne mõttetu lisakulu. "Oled sa kunagi näinud, et lennu ajal peab reisija püsti seisma? Kõik istekohad on ühesugused ja keskmine lend kestab kaks tundi. Pole mingit vahet, kus sa istud!" on blogija veendunud.

Üks olulisemaid punkte on mehe arvates aga see – "Ära pane kotti rohkem, kui reeglid lubavad. See on koht, kus odavlennufirmad teenivad oma kasumi." Lisaks ei soovita ta lennukis süüa ega juua. "Mõtle nüüd veidi – kolm eurot näputäie kummelipuru ja kuuma vee eest!"

Petcheril on veel üks kaval soovitus varuks – alati vaata lennu lõppedes põrandale, sest sealt leiab tihti raha. Kuna ruumi on vähe, kukub inimestel tihti pükstest vahetusraha, kui nad stjuardessilt süüa-juua ostavad.

Allikas: apetcher.wordpress.com