Populaarsemad...Allika järgi |
Reinsalu: seaduste kvaliteet peab paranema 25.10.2017. Kuigi seadusi muudetakse Eestis aina enam avalikkust ja sihtrühmi kaasates ning muudatuste mõju põhjalikult analüüsides, on siiski veel pikk tee minna, et olla õigusloome kvaliteediga rahul, nentis justiitsminister Urmas Reinsalu täna riigikogu ees. Seetõttu tegi Reinsalu ettepaneku kehtestada seaduseelnõude koostamisele senisest karmimad nõuded. Reinsalu tõdes, et Eestis kehtis 1. jaanuari seisuga 379 seadust ja sellest peale on seadusandja muutnud kokku 237 seadust. Alati pole probleemi lahendamiseks vaja aga seadust muuta. Hea ja kvaliteetse seaduse saamiseks tuleb juba seadusloome varases etapis viia läbi avalik arutelu, analüüsida seaduse mõju ja alternatiivseid lahendusviise. Selleks on vaja, et senisest laiemalt kasutataks eelnõu väljatöötamiskavatsust. „Kuna 2016. aastal eelnes väljatöötamiskavatsus 45 protsendile seaduseelnõudest, mis justiitsministeeriumile kooskõlastamiseks esitati, võib tulemusega minimaalselt rahule jääda. Minimaalselt. Kuid arenguruum on väga suur,“ nentis Reinsalu. Reinsalu lisas, et ligikaudu kolmandikku valitsuse algatatavast õigusloomest võib erandite, näiteks kiireloomulisuse tõttu menetleda ilma väljatöötamiskavatsuseta. „Kuid hea õigusloome ei sünni kiirkorras. Praktika on näidanud, et kui kiirustamise tõttu pole väljatöötamiskavatsust koostatud ja selle juurde kuuluv avalik arutelu on ära jäänud, ei pruugi edasine menetlus hästi sujuda,“ rõhutas Reinsalu. „Huvirühmad ei mõista, kust ilmuvad välja lahendused, mida ei ole nendega läbi arutatud. Avaliku arutelu ärajätmine ei võimalda õigusloojatel koguda hädavajalikku teavet mõjude kohta. Pakutud lahendused on laiemalt juristkonnaga läbi arutamata ega pruugi olla juriidiliselt pädevad.“ Reinsalu tõi välja, et iga kolmas sellel aastal menetletud seaduseelnõu suurendab enamal või vähemal määral ettevõtjate halduskoormust, samal ajal kui koormust vähendab üksnes iga neljas eelnõu. „Inimestele lisanduva halduskoormusega on lood paremad. Vaid viis protsenti uutest eelnõudest lisab kodanikele uusi kohustusi riigiga suhtlemisel, samal ajal kui 18 protsenti lihtsustab suhtlemist. Statistikast ilmneb ka vähem käsitletud, kuid muret tekitav suundumus: iga teine seaduseelnõu suurendab avaliku sektori töökoormust, aga vaid iga kolmas eelnõu vähendab töökoormust,“ tõdes Reinsalu ja lisas, et kuna Eestis otsitakse pidevalt võimalusi avaliku sektori kulusid kokku hoida, peaks seadusloome avaliku sektori töökoormust või vähemalt administreerimist siiski vähendama. Reinsalu märkis veel, et eelnõude puudulikku kvaliteeti näitab ka see, et eelnõud saavad kooskõlastamisel sageli palju kriitikat. „Ei ole haruldane, et eelnõu ise on palju lühem, tegelikult kordades lühem kui märkused, mida objektiivse õigusteadusliku kriitikana eelnõule lisatakse,“ tõdes minister. Reinsalu sõnul tuleks väljatöötamiskavatsus kui õigusloome menetluse algetapp määratleda selge parlamentaarse nõudena, et ministeeriumid ei püüaks kiireloomulise eelnõu ettekäändel väljatöötamiskavatsuse koostamisest kõrvale hiilida. Samuti tuleks kohustuslikuks teha huvigruppide kaasamine ning karmistada nõudeid seadusmuudatuse mõju hindamisel. Alates 2012. aastast esitab justiitsminister riigikogu ees hiljemalt 1. novembriks ettekande õiguspoliitika arengusuundade elluviimise kohta. Justiitsministeerium, avaldatud 7 aastat tagasi Garage48 e-õiguskeskkonna ideehäkatoni võitis EuroVisor 25.10.2017. 19.–20. oktoobril Tallinnas Kultuurikatlas toimunud e-õiguskeskkonna konverentsi „Futur-e-Justice“ raames aset leidnud Garage48 ideehäkatonil valis žürii esitluste järel võidumeeskonnaks EuroVisori. EuroVisor on mugav reisirakendus, mis arvestab nii inimese päritolumaa kui ka sihtriigiga ja võimaldab eri riikide õigusakte mugavalt võrrelda. Justiitsministeeriumi korraldatud kahepäevane e-õiguskeskkonna konverents ja Garage48 ideehäkaton tõi Tallinnasse kokku veidi üle 200 õigusvaldkonna eestvedaja, visionääri ja IT-arendaja üle Euroopa. Konverentsi esimesel päeval arutasid e-ôiguskeskonna eestvedajad koos e-valitsemise tähtedega, kuidas justiitsvaldkonda digimaailmast tuttavate printsiipidega eurooplastele lihtsamaks teha; teisel päeval aga otsustati, kuidas sisuliselt valdkonnaga edasi liikuda. Garage48 poolt paralleelselt juhitud meeskondlike ajurünnakute ja ideede häkkimise tulemusena loodi aga e-õiguskeskkonna arendamiseks praktilisi tehnilisi lahendusi. „Tavaliselt osalevad häkatonidel tehniliste oskustega inimesed, kellel on suur tahe oma teadmistega midagi olulist päriselt korda saata, kuid Garage48 ideehäkaton erineb just selle poolest, et kaasatud on ka suur hulk õiguspraktikuid, kes teavad sisuliselt, millised murekohad praegusel e-õiguskeskkonnal on,“ rääkis Rain Rannu, üks žüriiliikmetest ja iduettevõtte Fortumo kaasasutaja. Pika arutelu tulemusena valis viieliikmeline žürii võitjaks meeskonna EuroVisor, kes häkatoni tulemusena mõtlesid välja rakenduse reisijatele, mis võimaldab mugavalt ja automaatselt võrrelda eri riikide seadusandlusi. Idee seisneb selles, et seadusandlus puudutab inimesi tegelikult igapäevaselt, ehkki kogu aeg selle peale mõtlema ei pea. Kuna aga riigiti seadused mõnevõrra erinevad, aitab rakendus sellele tähelepanu juhtida ka siis, kui ise spetsiifiliselt infot selle kohta ei otsi. „Võitjat oli tõepoolest raske valida, sest meeskonnad tegelesid reaalsete e-õigussüsteemis valitsevate murekohtade lahendamisega ning tuntav kasu ideede elluviimisel on peaaegu et käegakatsutav,“ rääkis Rannu. „Võiduidee eristus aga teistest selle poolest, et on kasutatav üle Euroopa pea iga liikmesriigi kodaniku poolt, kes palju ringi reisib. See on originaalne ja nii lihtne ning tegelikult võiks selline rakendus juba ammu olemas olla,“ lisas Rannu. Lisaks võidutiitlile jagas žürii ka hulgaliselt eriauhindu. Meeskond DraftHUB töötas välja virtuaalse töökoha idee seadusandjate ja teiste õiguspraktikute jaoks, mis võimaldab mitmel erineval inimesel samaaegselt dokumendiga tööd teha ja välistab vajaduse parandusettepanekutega faile pidevalt e-mailiga edasi-tagasi saata. Lisaks praktilisusele, efektiivsusele ja läbipaistvusele iseloomustab rakendus meeskonna sõnul ka kuluefektiivsus, mis võimaldab selle kasutajatel ka eelarvet kokku hoida. Žürii pärjas meeskonda kahe eripreemiaga: kohaga Ajujahi, Eesti suurima äriideede konkursi, TOP 100 hulgas, mis ühtlasi tähendab eduka osalemise korral võimalust võita konkursi käimasolevat hooaega, ning Startup Estonia Cyber Security eriauhinnaga. Peter the Lawbot ehk õigusvaldkonna mobiilirakendus torkas aga žüriile silma potentsiaaliga rahvusvaheliselt läbi luua ja nii pärjati meeskonda stipendiumiga programmis „Erasmus noortele ettevõtjatele”, mis annab tiimiliikmetele võimaluse minna välismaale kogenud ettevõtja juurde 1-6ks kuuks, et omandada ettevõtte loomiseks ja/või edukaks juhtimiseks vajalikke oskusi. Ehkki infot õigusabi kohta on palju, on rakenduse eelis tema lihtsus ja kompaktsus, mis toob keerulise õigusvaldkonna inimnestele lähemale ja ühtlasi ka arusaadavamaks. Konverentsi külastajate südamed võitis aga juba kahe eripreemiaga pärjatud DraftHUB ja nii sai meeskond ka publiku lemmiku tiitli. E-õiguskeskkonna valdkonna ideehäkatoni kutsus ellu Justiitsministeerium, häkatoni aitas läbi viia Garage48, mida korraldati Euroopa Regionaalarengu Fondi rahastusel, Euroopa Liidu struktuuritoetuse toetusskeemist „Infoühiskonna teadlikkuse tõstmine“. Galerii ürituse fotodest (fotode autor Paul Hion). Konverentsi puudutav info: Katrin Lunt Avalike suhete juht Justiitsministeerium Tel 527 6806katrin.lunt@just.ee Ideehäkatoni puudutav info: Mari Hanikat Projektijuht Garage48 5667 7510mari@garage48.org Justiitsministeerium, avaldatud 7 aastat tagasi Justiitsministeerium kuulutab välja üliõpilaste kriminoloogiaesseede konkursi 24.10.2017. Justiitsministeerium kuulutab välja traditsioonilise kriminoloogiaalaste üliõpilastööde võistluse, seekord esseekonkursi vormis. Konkursi auhinnafond on 3000 eurot. „Ootame konkursile esseid, mis on kirjutatud tänavu või mullu kaitstud üliõpilastöö põhjal,“ märkis kriminaalpoliitika osakonna nõunik Krister Tüllinen. „Kuna justiitsministeerium valmistab ette uut kriminaalpoliitika arengusuundade eelnõu, siis on konkursi eesmärk ammutada esseedest häid ideid uute arengusuundade koostamiseks“. Konkursil võivad osaleda erialast olenemata kõik üliõpilased, kelle doktori-, magistri-, bakalaureuse-, diplomitöö või publikatsioon keskendub kriminaalpoliitika sotsioloogilistele, õiguslikele, majanduslikele või muudele tahkudele, kuritegevuse õiguslikele küsimustele või kriminaalse käitumise uurimisele. Kursusetöödel põhinevad esseed konkursile ei kvalifitseeru. „Essee fookust valides võiks osaleja keskenduda sellele, mida olulist lisaks tema töö kriminaalpoliitika arengusuundadele,“ lisas Tüllinen. Üliõpilastöid koos statuudis nõutavate dokumentidega saab esitada 25. novembrini e-posti aadressil konkurss@just.ee. Samast saab konkursi kohta lisainfot. Tööde hindamiseks moodustatakse komisjon, kuhu kuuluvad valitsusasutuste, põhiseaduslike institutsioonide ning teadus- ja arendusasutuste esindajad. Parimad tööd kuulutatakse välja 2017. aasta lõpus. Autorite nõusolekul avalikustatakse parimad üliõpilastööd kriminaalpoliitika veebis. Kriminoloogiaesseede statuut Justiitsministeerium, avaldatud 7 aastat tagasi Täna asutati Euroopa Prokuratuur 12.10.2017. Justiitsministrid võtsid täna, 12. oktoobril Luksemburgis toimuval justiits- ja siseküsimuste nõukogul vastu otsuse Euroopa Prokuratuuri (EPPO) loomise kohta. EPPO on üleeuroopaline prokuratuur, mille ülesandeks on ELi finantshuve kahjustavate kuritegude menetlemine ja süüdistuse esitamine. „Euroopa Liidu rahasid puudutavad pettused ja väärkasutused on varastamine meie kõigi tagant. Euroopa Prokuratuur hakkab tegutsema Euroopa Liidu kui terviku ning iga Euroopa Liidu elaniku huvides,“ ütles justiitsminister Urmas Reinsalu. EPPO ülesandeks on esialgu ELi eelarvet kahjustavate kuritegude menetlemine ning süüdistuse esitamine. Sellisteks kuritegudeks on näiteks ELi toetustega seotud pettused ja kelmused, korruptsioon, aga ka suured piiriülesed käibemaksupettused ehk karussellpettused, mille raames liigutavad kurjategijad raha erinevate liikmesriikide vahel eesmärgiga hoiduda kõrvale käibemaksu tasumisest. EPPO on eraldiseisev asutus, mis uurib ELi eelarvepettusi liikmesriikide huvidest sõltumata, ta ei allu ühelegi riigile, vaid tegutseb ELi kui terviku huvides. Euroopa Komisjoni poolt sügisel 2016 koostatud kulude-tulude analüüsist selgub, et täies mahus toimimisel tooks EPPO ELi eelarvesse tagasi mitu miljardit eurot. „Keeruliste ELi eelarvet kahjustavate finantskuritegude tõhusama menetluse abil aitab EPPO suunata raha tagasi ELi eelarvesse. See on raha, mida Liit saab kasutada elanike heaolu parandamiseks," ütles Reinsalu. EPPO asutavad 20 liikmesriiki tõhustatud koostöö vormis. "Hetkel ei olnud kõik liikmesriigid kahjuks valmis seda sammu astuma, aga ma usun, et lähiajal liituvad ka teised riigid, sest EPPO teenib kogu Euroopa Liidu huve," rõhutas Reinsalu. „Tõhustatud koostöö vormi on ennegi oluiste ja keeruliste projektide puhul kasutatud. Näiteks Schengeni ala loomises osales alguses ainult viis riiki, nüüdseks on sellest aga saanud Euroopa Liidu alustala ja me ei kujuta enam ettegi, et peaksime euroalas ringi liikudes piirikontrolli järjekordades seisma,“ lisas Reinsalu. Eesti ja teiste liikmesriikide jaoks ei too EPPOga ühinemine kaasa muutusi olemasolevas kriminaalmenetluse süsteemis. Eesti jaoks tähendab EPPOga liitumine seda, et üks kogenud prokurör suundub täiskoormusega tööle EPPOsse ning kaks prokuröri asuvad Eestis töötama EPPO heaks delegeeritud prokuröridena, kes menetlevad nii EPPO pädevuses olevaid kriminaalasju, kui jäävad tegutsema ka riigisiseste prokuröridena. EPPO menetlused on aga selgelt eraldatud Eesti prokuratuuri pädevuses olevatest kriminaalasjadest ja EPPOs töötamise eest saab delegeeritud prokurör eraldi töötasu vastavalt oma koormusele. Eestile kaasneb EPPOga liitumisel kulu suurusjärgus 50 000 eurot, mis kantakse ELi osamakse arvelt. Justiitsministeerium, avaldatud 7 aastat tagasi Justiitsministrid otsustavad Euroopa Prokuratuuri asutamise 11.10.2017. 12.–13. oktoobril koguneb Luksemburgis justiits- ja siseküsimuste nõukogu, kus võetakse kõigi eelduste kohaselt vastu Euroopa Prokuratuuri (EPPO) asutamise määrus. Teiste teemade seas on arutluse all ka topeltkodakondsusega isikute lisamine Euroopa karistusregistrite infosüsteemi. „Euroopa Prokuratuuri loomine on justiitsvaldkonnas märgilise tähtsusega. Esmakordselt on loomisel üleeuroopaline organ, millel saab olema reaalne võim menetleda ja esitada süüdistus kuritegudes väljaspool oma riigipiire. Võib ütelda, et see ei ole mitte ainult ühe uue ja väga vajaliku organisatsiooni algus, vaid see on ka algus ühetaolisema ja ühtsema Euroopa justiitsvaldkonna loomiseks,“ ütles justiitsminister Urmas Reinsalu. EPPO hakkab esialgu tegelema ELi eelarvet kahjustavate kuritegude menetlemisega, näiteks ELi toetustega seotud pettuste, kelmuste ja korruptsiooniga, aga ka suurte piiriüleste käibemaksupettuste ehk karussellpettustega, mille raames liigutavad kurjategijad raha erinevate liikmesriikide vahel eesmärgiga hoiduda kõrvale käibemaksu tasumisest. "EPPO loomine peaks aitama tuua ELi eelarvesse tagasi mitu miljardit eurot, mida Liit saab kasutada oluliste tegevuste rahastamiseks," rõhutas Reinsalu. EPPO asutavad 20 liikmesriiki tõhustatud koostöö vormis, kuid hetkel mitteosalevatel liikmesriikidel on võimalik ka hiljem Euroopa Prokuratuuriga ühineda. Teise olulise teemana arutatakse justiits- ja siseküsimuste nõukogus Euroopa karistusregistrite infosüsteemi (ECRIS) laiendamist kolmandate riikide kodanikele. ECRIS on infosüsteem, mille kaudu on riikidel võimalik saada teavet isiku varasemate kriminaalkaristuste kohta teistes liikmesriikides. Liikmesriikide sooviks on tõhustada võitlust piiriülese kuritegevuse ja terrorismi vastu ning ECRIS on oluline vahend informatsiooni saamiseks. Kuivõrd sageli võib isikul olla rohkem kui üks kodakondsus, palutakse ministritel otsustada, millistel juhtudel tuleb topeltkodakondsusega isikute andmed kanda ECRISe süsteemi. Samuti arutavad ministrid sõrmejälgede lisamisega seonduvaid küsimusi. Nõukogus on arutluse all ka määruse eelnõu, mis käsitleb arestimis- ja konfiskeerimisotsuste vastastikkust tunnustamist. Justiitsministrid arutavad, kas liikmesriigid peaksid vastastikku tunnustama ja täitma ka selliseid konfiskeerimisotsuseid, mis on tehtud väljaspool tavapärast kriminaalmenetlust nn ennetava konfiskeerimisena. Selline süsteem on kasutuses mitmes liikmesriigis ning põhineb kinnitust leidnud asjaoludel, et vara on saadud kriminaalse tegevuse tulemusena. Nõukogus tehtav otsus ei ühtlustaks liikmesriikide riigisiseseid õigusnorme vara arestimise ega konfiskeerimise valdkonnas, vaid reguleerib üksnes riikidevahelise koostöö reegleid. Nõukogu ühissessioonil arutavad ministrid sise- ja justiitsvaldkonna rolli üle ELi küberjulgeoleku parandamisel. Eesti kui eesistuja juhtimisel on kavas novembris panna paika uued strateegilised suunised tugeva küberturvalisuse tagamisest Euroopa Liidus. Justiitsministeerium, avaldatud 7 aastat tagasi 11.10.2017. Justiitsminister saatis kooskõlastusringile karistusseadustiku jt seaduste muutmise eelnõu, mis võimaldab eriti ohtlikele kalduvuskurjategijatele, sealhulgas rasketele seksuaalkurjategijatele mõista eluaegse vanglakaristuse. Samuti lihtsustab eelnõu välisriigi kodanikest kurjategijate väljasaatmist riigist. „Paraku on igas ühiskonnas neid inimesi, keda ei paranda ei vangistus ega raviprogrammid ja kes panevad toime aina uusi vägivaldseid kuritegusid. Kuna need inimesed keelduvad muutumast, tuleb ühiskonda nende eest kaitsta sellega, et eraldame nad ühiskonnast seniks, kuni nad ei ole enam ohtlikud,“ märkis justiitsminister Urmas Reinsalu. „Eelnõu loob võimaluse kohaldada eluaegset vangistust vägistajatele ja tapjatele, kes on varem vähemalt kahel korral karistatud raske vägivaldse kuriteo eest ja on taas toime pannud sarnase teo,“ selgitas Reinsalu. Raskeid seksuaalkuritegusid korduvalt toime pannud isikutele ei saa eelnõu järgi edaspidi mõista vaid tingimisi karistust – vähemalt osa karistusest tuleb neil reaalselt ära kanda, lisas Reinsalu. Samas laiendatakse sõltuvusravi ning seksuaalkurjategijate ravi määramise võimalusi isikutele, kelle puhul see aitaks uute raskete kuritegude toimepanist ära hoida. Ohtlikud kalduvuskurjategijad, kes on neile mõistetud karistuse täielikult ära kandnud, vabanevad tihti ilma igasuguse kontrollita nende tegevuse üle, nentis Reinsalu. Eelnõu järgi vabanevad nad edaspidi vaid kriminaalhooldusele ja käitumiskontrollile allutatult, mis võimaldab riigil neil silma peal hoida ja ühtlasi aitab neil ühiskonnaga taas kohanduda. Senisest laiemat võimalust kohaldada eluaegset vangistust tasakaalustab eluaegsest vangistusest ennetähtaegse vabanemise korra muutmine, märkis Reinsalu. Kui praegu saab eluaegne vang taotleda ennetähtaegset vabanemist 30 aasta möödudes, siis eelnõu põhjal saab taotleda kohtult tingimisi vabanemist kas 25-aastase vangistuse järel või pärast kaheaastast avavanglas viibimist, kuhu eluaegsel vangil on esimene teoreetiline võimalus sattuda 20-aastase vangistuse järel. Ennetähtaegselt saab eluaegne vang vabaneda vaid kohustusliku käitumiskontrolli all, et riigil oleks võimalik tema tegevusel silm peal hoida. Kehtiv seadus lubab eluaegse vangi ennetähtaegselt vabastada ilma käitumiskontrollita. Lisaks lihtsustab eelnõu välismaalasest kurjategija riigist väljasaatmist. Välismaalasest kurjategijate riigist väljasaatmine koos sissesõidukeeluga on seni olnud küll võimalik, kuid praktikas võib see osutuda keeruliseks, kui välismaalane väljasaatmist takistab või tema koduriik teda vastu võtta ei taha. Eelnõu annab võimaluse sõlmida välismaalasest kurjategijaga kokkuleppe, et ta vabatahtlikult ja viivituseta riigist lahkuks. „Kui välismaalasest kurjategijaid välja ei saadeta, jääb alati võimalus, et nad sooritavad vabanedes siin uue kuriteo. See võimalus tuleb välistada ja nad kodumaale saata, isegi kui meil tuleb selleks nendega kompromisse sõlmida,“ nentis Reinsalu. Justiitsministeerium, avaldatud 7 aastat tagasi Reinsalu pakkus parlamendile välja presidendi valimise uue korra 5.10.2017. Justiitsminister Urmas Reinsalu saatis eile riigikogu esimehele ettepaneku muuta vabariigi presidendi valimise korda ja sellest tulenevalt põhiseadust. „Võttes arvesse 2016. aasta presidendivalimisel ilmnenud riigiōiguslikke probleeme ja praeguseks läbi viidud haldusreformi on mõistlik alustada arutelu muudatuste väljatöötamiseks,“ kirjutas Reinsalu riigikogu esimehele Eiki Nestorile. Reinsalu nentis, et haldusreformiga vähenes kohalike omavalitsuste arv ja seetõttu muutuks oluliselt valimiskogu liikmete proportsioon. „Kui 2016. aasta presidendivalimistel oli riigikogu liikmete ja kohalike omavalitsuste esindajate suhtarvuks 101:234, siis järgmisteks valimisteks võib kohaliku omavalitsuse esindajate arv valimiskogus olla väiksem riigikogu liikmete arvust,“ kirjutas Reinsalu. Reinsalu rõhutas, et presidendivalimise kord vajab muutmist, et välistada valimiste ummikusse jooksmine, määratleda üks organ, kes riigipead valib, laiendada valiva kogu baasi ning pakkuda pikem aeg ametlikele kandidaatidele enda tutvustamiseks, samuti et välistada valimiste ajal uute kandidaatide esile kerkimine ning soodustada valimissüsteemi, mis ei polariseeriks valikuid. Reinsalu ettepaneku ja justiitsministeeriumis valminud eelnõu kavandi järgi ei vali presidenti enam riigikogu, vaid kohe valimiskogu, mis koosneb endiselt riigikogu liikmetest ja kohaliku omavalitsuse üksuse esindajatest. Valimiskogus oleks viis vooru ja igast voorust langeks välja vähim poolthääli saanud presidendikandidaat. Juhul kui kandidaadid saavad võrdselt hääli, pääseb edasi vanim kandidaat. Kui ükskõik millises voorus saab mõni kandidaat valimiskogu koosseisu enamuse toetuse (50% + 1 hääl), osutub see kandidaat valituks. Viimases valimisvoorus saab valituks kandidaat, kes saab enim poolthääli. Reinsalu ettepaneku järgi pikeneks presidendi ametiaeg viielt aastalt seitsmele ning president valitakse ametisse maksimaalselt üheks ametiajaks. Arvestades haldusreformi ja omavalitsusüksuste vähenemist, teeb Reinsalu ettepaneku, et valimiskogu koosneks 101st riigikogu liikmest ja 422st kohaliku omavalitsuse üksuse esindajast, kokku 523st valijamehest. Omavalitsusüksused saaksid sarnaselt praeguse süsteemiga valimiskogusse saata esindajaid olenevalt hääleõiguslike kodanike arvust. Kuid igal omavalitsusel oleks vähemalt kaks esindajat. Näiteks Tallinn saaks senise 10 valijamehe asemel saata valimiskokku 30 valijameest; Tartu linn senise nelja valijamehe asemel 20; Narva, Kohtla-Järve, Haapsalu, Rakvere, Pärnu ja Viljandi linnad ning Rae, Saue, Viimsi, Jõgeva, Põlva, Rapla, Saaremaa, Elva, Valga ja Viljandi vallad senise kahe valijamehe asemel kümme valijameest. Kuni 5000 hääleõigusliku kodanikuga omavalitsus saab ettepaneku järgi saata valimiskokku kaks valijameest, 5001–10 000 kodanikuga omavalitsus viis valijameest. Omavalitsuste esindajad valimiskogus ei pea olema enam omavalitsuse volikogu liikmed. Presidendi valimise korra muutmiseks on vaja muuta põhiseadust. Põhiseaduse muutmist on õigus algatada vähemalt viiendikul riigikogu koosseisust ja vabariigi presidendil. Põhiseadust saab muuta kiireloomuliselt, kui sellise arutamise poolt on neli viiendikku riigikogust. Põhiseaduse muutmiseks peab poolt hääletama kaks kolmandikku riigikogu koosseisust. Justiitsministeerium, avaldatud 7 aastat tagasi Reinsalu: korteriomanikud vajavad suuremat õiguskaitset 4.10.2017. Riigi ülesanne on pakkuda korteriomanikele suuremat õiguskaitset, esimene samm sellel teel on kolme kuu pärast jõustuv korteriomandi- ja korteriühistuseadus, ütles justiitsminister Urmas Reinsalu täna korteriühistute foorumil. „Uus seadus paneb paika nii korteriomanike omavahelised suhted kui ka korteriomanike suhted korteriühistuga,“ märkis Reinsalu. „Näiteks väheneb märkimisväärselt viivis, mida korteriühistu saab korteriomanikult nõuda. Eesmärk on kaitsta koduomanikku, kes on ajutiselt sattunud makseraskustesse. Praegune viivis on ligi kolm korda suurem kui üldine seadusjärgne viivis ja võib tekitada olukorra, kus ajutiselt makseraskustesse sattunud korteriomanik ei suudagi sellest välja tulla.“ Reinsalu avaldas heameelt, et korteriühistud on aktiivselt kasutanud Kredexi korterelamute renoveerimistoetust. Kuid nüüd on probleem, et toetuse maht on avaldustega kaetud. Riik peab Reinsalu hinnangul pakkuma välja konkreetse lahenduse, et toetusmeede toimiks tõhusalt ka lähiaastatel. Reinsalu rõhutas, et peamine uue seadusega kaasnev muudatus on see, et kõigi korteriomandite majandamine hakkab toimuma ainult korteriühistu vormis. Muudatus toob uue aasta algul juurde ligi 10 000 korteriühistut. Reinsalu märkis, et korteriühistu pakub korteriomanike ühisusest oluliselt suuremat õiguskindlust: seni on probleeme tekitanud korteriomanike ühisuse lepingud kolmandate isikutega, näiteks lepingud maja remontiva ehitusettevõtjaga, sest pole selge, kes ikkagi on lepingu pool, kas valitseja või korteriomanikud. Eelnõuga välja pakutav automaatselt moodustuv korteriühistu kui juriidiline isik on oluliselt arusaadavam lepingupartner. 2018. aasta 1. jaanuaril jõustub 2014. aastal vastu võetud korteriomandi- ja korteriühistuseadus (KrtS). Uus seadus asendab senise korteriomandiseaduse (KOS) ja korteriühistuseaduse (KÜS) ja hakkab reguleerima kõiki korteriomandiga seotud õigussuhteid. Justiitsministeerium, avaldatud 7 aastat tagasi Järgmised 552-560 (kokku 2241) |
|
Juura.ee on mittetulunduslik infokanal. Oleme väga tänulikud annetuste eest. Ettepanekud on oodatud teel. Veebimajutusega toetab Modera. |